Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pengertian, Macam-Macam Serta Istilah-Istilah-Warna

1.      Pengertian, Macam-Macam Serta Istilah-istilah-warna


Warna ialah unsur seni rupa yang paling menonjol dalam karya seni rupa. Warna sanggup mengatakan gelap terang, suasana perasaan (lambang), jauh dekat, perspektif serta sifat atau adab benda.

Warna ialah unsur seni rupa yang paling menonjol dalam karya seni rupa Pengertian, Macam-Macam Serta Istilah-istilah-warna


Dalam teori warna berdasarkan ilmu Fisika ialah kesan yang dirimbulkan oleh cahaya pada mata, dan berdasarkan ilmu materi ialah berupa pigmen-pigmen.

Jadi dengan adanya cahaya maka benda-benda di alam semesta ini menjadi berwarna. Benda yang terkena cahaya akan memantulkan pigmen-pigmen warna dan pigmen warna itu diterima oleh mata. Tanpa ada cahaya semua benda tak akan berwarna atau gelap serta hitam.

2.      Macam-Macam Jenis Warna

Secara umum warna terdiri dari 3 macam jenis yaitu:

Warna ialah unsur seni rupa yang paling menonjol dalam karya seni rupa Pengertian, Macam-Macam Serta Istilah-istilah-warna


a.       Warna primer (warna pokok/dasar), ialah warna dasar yang belum dicampur oleh unsur warna lain. Jenis warna primer antara lain; merah (magenta red), kuning (yellow) dan biru (cyan blue).

b.      Warna sekunder (warna kedua), ialah hasil adonan antara warna primer yang satu dengan yang lainnya. Jenis warna sekunder adalah; hijau hasil adonan warna biru dengan kuning, jingga hasil adonan warna merah dengan kuning, dan ungu hasil adonan warna merah dengan biru.

c.       Warna tersier ialah adonan dari salah satu warna primer dengan salah satu warna sekunder. Jenis warnanya antara lain; warna coklat adonan warna ungu dengan merah, ungu kebiruan adonan warna ungu dengan biru, hijau kebiruan adonan warna hijau dengan biru, dan seterusnya.


3.      Istilah-istilah warna

Ada beberapa istilah dalam teori warna antara lain
a.       Warna netral yakni warna putih dan warna hitam, dipakai untuk memudakan warna atau menciptakan warna lebih terang dan menuakan warna atau menciptakan warna lebih gelap

b.      Hue ialah macam-macam warna dalam satu jenis warna. Misalnya: merah darah, merah hati, merah jambu, merah terang, merah rose dan merah jingga.

c.       Value (gelap terang) ialah tingkat gelap ataupun terangnya warna. Warna paling terang ialah putih dan warna paling gelap ialah hitam. Semakin terang warnanya semakin tinggi valuenya

d.      Intensity (intensitas warna) atau kualitas warna ialah tingkat kecerahan dan kemuraman suatu warna. Warna cerah ialah warna yang cerah bersinar (spot light) dan warna muram ialah warna kusam atau tidak bersinar.

e.       Contrast (kontras) ialah perbedaan dua jenis warna atau lebih yang masing-masing warna sangat berbeda hue nya.

f.       Complement (komplementer) ialah dua jenis warna yang saling berhadapan dalam bulat warna. Seperti merah dengan hijau, biru dengan jingga dan kuning dengan ungu.

g.      Monocrome (monokrom) ialah warna yang mempunyai kesamaan hue atau warna sejenis (sekeluarga). Warna yang mempunyai kesamaan hue contohnya keluarga merah yang terdiri dari merah hitam, merah coklat, merah muda,  dan merah jambu.

h.      Monotone (monoton) ialah warna yang mempunyai nuansa yang sama (senada), contohnya warna-warna gelap. Warna-warna gelap antara lain coklat, hijau renta dan biru tua.

i.        Analog (bertetangga atau berdekatan) ialah warna yang tidak kontras, tidak komplementer. Contoh: warna biru berdekatan dengan merah atau ungu atau merah keunguan.

Demikian klarifikasi mengenai PENGERTIAN,MACAM-MACAM SERTA ISTILAH-ISTILAH WARNA, semoga sanggup bermanfaat.